петък, 10 април 2009 г.

Арести на блогъри и протестиращи

Как дяволът чете конституцията

Арести на блогъри и протестиращи, следене на електронната поща, изтикване на митингите в паркове са различните лица на страха на властта от гражданите

Марин Божков

Марин Божков

Удивителната законодателна активност на управляващата коалиция в края на мандата й поражда много въпроси. Точно преди изборите се извършват уж дребни изменения в различни закони, с които обаче радикално се погазват конституционни свободи на гражданите и властта се укрепва на основата на старите тоталитарни принципи за всеобщия полицейски контрол и вездесъщата пропаганда.

Само в последните дни станахме свидетели на няколко случая на драстично погазване на правата на гражданите и опит за приемане на законови разпоредби, пряко противоречащи на Конституцията.

Ето няколко примера за това какво повелява основният закон на Република България и как го чете тройната коалиция:


Чл. 32. (1) Личният живот на гражданите е неприкосновен. Всеки има право на защита срещу незаконна намеса в личния и семейния му живот и срещу посегателство върху неговата чест, достойнство и добро име.

(2) Никой не може да бъде следен, фотографиран, филмиран, записван или подлаган на други подобни действия без негово знание или въпреки неговото изрично несъгласие освен в предвидените от закона случаи.

Чл. 34. (1) Свободата и тайната на кореспонденцията и на другите съобщения са неприкосновени.

(2) Изключения от това правило се допускат само с разрешение на съдебната власт, когато това се налага за разкриване или предотвратяване на тежки престъпления.

С лансирани промени в Закона за електронните съобщения МВР за трети път се опита да прокара възможността за постоянен оперативен

достъп на полицията до електронната кореспонденция

и разпечатките от разговорите на гражданите. Този опит се провали вчера. Предните два опита също се провалиха със скандали, а министър Миков жално се оплака, че МВР останало без очи, уши, нос и др. органи. Основно оправдание на управляващите беше заплахата от тероризма, сякаш бомбите по улиците на България ги слага лично Осама бен Ладен, а не нашенски "бизнесмени", често свързани с днешното правителство.

Причината е другаде. В последните години българите свикнаха с електронния обмен на информация, ползвайки световната мрежа, намираща се извън контрола на нашата полиция и пропагандни служби. Цяло поколение българи израсна без влиянието на партийни медии, изгради свои канали за информиране, свои лидери и свой аполитичен мироглед. Въпрос на време е това поколение да се заинтересува и разбере какво става в държавата.

Именно на това иска да сложи край загрижената за здравето на народа българска полиция и ползвайки стария си милиционерски опит, се опитва да обхване ни повече, ни по-малко световната мрежа. Арестите на блогъри окончателно демаскират замисъла като репресиране на хората, мислещи различно от властта. Очевидната несъстоятелност на доводите на МВР и наглото лансиране на едно и също предложение просто маскират опит на полицията да си върне тоталния контрол над личния живот и кореспонденцията на гражданите отпреди 1989 г.


Чл. 39. (1) Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.

(2) Това право не може да се използва за накърняване на правата и доброто име на другиго и за призоваване към насилствена промяна на конституционно установения ред, към извършване на престъпления, към разпалване на вражда или към насилие над личността.

Чл. 43. (1) Гражданите имат право да се събират мирно и без оръжие на събрания и манифестации.

(2) Редът за организиране и провеждане на събрания и манифестации се определя със закон.

(3) За събрания на закрито не се изисква разрешение.

С изменение на Закона за митингите, шествията и манифестациите се планира ограничаване на публичния протест до парковите зони плюс широки правомощия за полицейска

намеса "по целесъобразност",

в това число и цензуриране на исканията на протестиращите. На това основание полицията може да прекрати и разгони практически всеки протест. Достатъчна е една псувня от изпратен провокатор и следва: "разпръсвайте се..."

Гневни лица на протестиращи не се нравят на никой управник по света. Само в Третия свят обаче те се заменят от насила усмихващи се граждани, изразяващи под страх от полицейските палки лицемерно одобрение. Навсякъде в цивилизования свят протестите се считат за легитимна форма на изразяване на несъгласие. Навсякъде граждански групи злоупотребяват с това, но в Европа полицията не гази правото им да протестират. Измененията в закона по-скоро напомнят принципа на милицията, че "само луд човек може да протестира срещу Народната власт".


Чл. 10. Изборите, националните и местните референдуми се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване.

При приемането на Закона за избиране на български представители в Европейския парламент мнозинството наред с някои текстове, насочени срещу купуването на гласове, отхвърли предложението за преброяване на бюлетините в преброителни центрове, за да се прекъсне връзката на контрол между престъпни групи и избиратели. При това в пленарната зала управляващите от БСП и ДПС с открит цинизъм афишираха истинските си мотиви. Румен Петков категорично заяви, че БСП желае да знае кой как е гласувал не само във всяка избирателна секция, но и във всяко семейство. Четин Казак пък потвърди, че неговите избиратели

не могат да гласуват без телефон (с фотокамера),

защото това би нарушило правата и свободите им.

Казано просто, при предстоящите избори просто ще се извърши преразпределение на риска между участниците в контролирания вот - даването на пари ще бъде ограничено до престъпните групи, а останалите форми на купуване на гласове ще се извършват пряко от заинтересованите партии, които си оставиха широко отворена за това врата в закона.


Чл. 38. Никой не може да бъде преследван или ограничаван в правата си поради своите убеждения, нито да бъде задължаван или принуждаван да дава сведения за свои или чужди убеждения.

Информативните разговори, провеждани в полицията с младежите след всеки техен протест в последните две години, както и заставянето им да подписват "предупредителни протоколи", са драстично погазване на чл. 38. Не става въпрос за бързите производства за хулиганство, които имат както законово основание, така и фактическо място в практиката на Европа, а за оказване на полицейски натиск над млади граждани, проявили своето несъгласие с властта по определен въпрос. Трябва да отбележим, че засега този метод за репресия и сплашване на младото поколение работи.

И за да бъде пълна картината на законодателните изменения от последните две седмици, предвижда се с промяна в Закона за чужденците да се намали от 10 на 5 години срокът на забраната за влизане на чужденци, застрашаващи националната сигурност. Опозицията директно обвини, че това се прави, за да се разреши на скандално известния Майкъл Чорни да се завърне в страната. Правителството се оправда с искане от Европа. Как така, когато ЕС отправя както критики, така и преки обвинения по десетки въпроси и случаи на драстични нарушения, престъпления и безобразия, никой не се загрижи, а сега европрепоръките се изпълняват, дори преди да са дадени. Между другото именно външният натиск доведе до изгонването на бизнесмена олигарх.

Значи, когато става дума за любознателни младежи, едно респектиращо ступване в полицията ще им дойде добре, разбира се, в интерес на националната сигурност, но когато става дума за Чорни - долу ръцете от гражданина!


Чл. 57. (1) Основните права на гражданите са неотменими.

(2) Не се допуска злоупотреба с права, както и тяхното упражняване, ако то накърнява права или законни интереси на други.

(3) При обявяване на война, на военно или друго извънредно положение със закон може да бъде временно ограничено упражняването на отделни права на гражданите с изключение на правата, предвидени в чл. 28, 29, 31, ал. 1, 2 и 3, чл. 32, ал. 1 и чл. 37.

И така, излиза, че в Конституцията може да пише всичко, но правата на гражданите са отменими, при това с гласовете на "най-загрижената" партия и на движение именно за права и свободи. Това е положението в България, член на Европейския съюз.

Моля, ако омбудсманът на Република България, народни представители или други лица, имащи право да сезират Конституционния съд, видят в горните примери нарушения, нека реагират.

С изменение на Закона за митингите, шествията и манифестациите се планира ограничаване на публичния протест до парковите зони. И тогава митинг под прозорците на премиера няма как да има.

СНИМКА: ЮЛИЯН САВЧЕВ

Вестник "Сега"

Няма коментари:

Публикуване на коментар